Perustietoa Mikkelin lentoasemasta

Mikkelin lentoasema (IATA: MIK, ICAO: EFMI) on Etelä-Savon maakuntakeskus Mikkelissä sijaitseva kunnallisesti ylläpidetty lentoasema. Lentoaseman 1702 metriä pitkä ja 44 metriä leveä kiitotie ILS CAT 1 lennonvarmistuksineen ja lähestymislaitteineen tarjoaa tarjoaa erinomaiset puitteet niin harrastusilmailijoille, ambulanssilennoille, palovalvontalennoille, koulutuslennoille, Puolustusvoimien lentotoimintaan kuin charter- ja liikelennoillekin. Pituutensa ja kantavuutensa puolesta lentoaseman kiitotie soveltuu toimintaan alle 100-paikkaisilla ilma-aluksilla.

Lentoaseman valaistu kiitotie on käytettävissä ympäri vuoden. Tarjoamme myös rahti-, turvatarkastus-, pelastus-, jäänpoisto- ja tankkauspalveluja.

Autolla lentoasemalle saapuville on saatavilla maksutonta pysäköintitilaa terminaalin edessä olevalla pysäköintialueella.

Mikkeli Airport from the air
Mikkelin lentoasema aluepiirros

Palvelut lentoasemalla

mikkeli_airport_control_tower

Lennonvarmistus

Turvatarkastus

Terminaalipalvelut

tankkaus_275x200

Ilma-alusten tankkauspalvelut

Deice in Mikkeli Airport

Jäänpoisto

Tietoa lentoasemasta

  • Kiitotie (11/29): 1702/45 metriä (5584/144 ft), asfaltoitu
  • Korkeus merenpinnasta AMSL: 100m
  • Radiotaajuus: 123.000
  • Navigointi: ILS CAT 1, RNAV (GNSS) A, NDB
  • Lentoaseman AIS: Ais.fi / EFMI
  • Bulletiinit: Ais.fi / Bulletins
  • Polttoaine: 16.6.2022 alkaen 100LL sekä Jet A1 saatavilla. Varmista saatavuus.
  • Jäänpoisto: saatavilla
  • Asemataso: 6 koneelle
  • Hangaaritilaa: kysy lentoasemalta, tällä hetkellä huono saatavuus
  • Lentoasema kartalla: Google Maps
 
Lentoaseman omistaa ja asemaa hallinnoi Mikkelin kaupunki.

Lyhyt historia

Mikkelin lentoaseman suunnittelu aloitettiin jo 1920-luvulla, mutta rakentaminen aloitettiin 1930-luvulla. Ensimmäinen laskeutuminen Mikkeliin tehtiin vuonna 1936. 

Toisen maailmansodan aikana Mikkelin lentokenttä palveli sotilaslentokenttänä konekaluston ollessa alkuvaiheessa lentolaivue 12:n Gloster Gladiatoreita ja myöhemmässä vaiheessa lentolaivue 44:n Bristol Blenheimejä. 

Sodan jälkeen alkoi säännöllisen reittiliikenteen aika. 1989 lentokentällä aloitettiin kehitysprojekti, jonka seurauksena kenttä kehitettiin moderniksi lentoasemaksi. Kiitotie pidennettiin 1702 metriin. 

1998 rakennettiin uusi TWR/AFIS torni ja järjestelmät päivitettiin.

2005 toteutettin lentoaseman turvallisuuspäivitykset ja kiitotie 11:llä otettiin käyttöön ILS-tarkkuuslähestymisjärjestelmä.

2012 kiitotie asfaltoitiin uudelleen.