Perustietoa Mikkelin lentoasemasta
Mikkelin lentoasema (IATA: MIK, ICAO: EFMI) on Etelä-Savon maakuntakeskus Mikkelissä sijaitseva kunnallisesti ylläpidetty lentoasema. Lentoaseman 1702 metriä pitkä ja 44 metriä leveä kiitotie ILS CAT 1 lennonvarmistuksineen ja lähestymislaitteineen tarjoaa tarjoaa erinomaiset puitteet niin harrastusilmailijoille, ambulanssilennoille, palovalvontalennoille, koulutuslennoille, Puolustusvoimien lentotoimintaan kuin charter- ja liikelennoillekin. Pituutensa ja kantavuutensa puolesta lentoaseman kiitotie soveltuu toimintaan alle 100-paikkaisilla ilma-aluksilla.
Lentoaseman valaistu kiitotie on käytettävissä ympäri vuoden. Tarjoamme myös rahti-, turvatarkastus-, pelastus-, jäänpoisto- ja tankkauspalveluja.
Autolla lentoasemalle saapuville on saatavilla maksutonta pysäköintitilaa terminaalin edessä olevalla pysäköintialueella.
Palvelut lentoasemalla
Lennonvarmistus
Turvatarkastus
Terminaalipalvelut
Ilma-alusten tankkauspalvelut
Jäänpoisto
Tietoa lentoasemasta
- Kiitotie (11/29): 1702/45 metriä (5584/144 ft), asfaltoitu
- Korkeus merenpinnasta AMSL: 100m
- Radiotaajuus: 123.000
- Navigointi: ILS CAT 1, RNAV (GNSS) A, NDB
- Lentoaseman AIS: Ais.fi / EFMI
- Bulletiinit: Ais.fi / Bulletins
- Polttoaine: 16.6.2022 alkaen 100LL sekä Jet A1 saatavilla. Varmista saatavuus.
- Jäänpoisto: saatavilla
- Asemataso: 6 koneelle
- Hangaaritilaa: kysy lentoasemalta, tällä hetkellä huono saatavuus
- Lentoasema kartalla: Google Maps
Lyhyt historia
Mikkelin lentoaseman suunnittelu aloitettiin jo 1920-luvulla, mutta rakentaminen aloitettiin 1930-luvulla. Ensimmäinen laskeutuminen Mikkeliin tehtiin vuonna 1936.
Toisen maailmansodan aikana Mikkelin lentokenttä palveli sotilaslentokenttänä konekaluston ollessa alkuvaiheessa lentolaivue 12:n Gloster Gladiatoreita ja myöhemmässä vaiheessa lentolaivue 44:n Bristol Blenheimejä.
Sodan jälkeen alkoi säännöllisen reittiliikenteen aika. 1989 lentokentällä aloitettiin kehitysprojekti, jonka seurauksena kenttä kehitettiin moderniksi lentoasemaksi. Kiitotie pidennettiin 1702 metriin.
1998 rakennettiin uusi TWR/AFIS torni ja järjestelmät päivitettiin.
2005 toteutettin lentoaseman turvallisuuspäivitykset ja kiitotie 11:llä otettiin käyttöön ILS-tarkkuuslähestymisjärjestelmä.
2012 kiitotie asfaltoitiin uudelleen.